ای‌عالمان‌بی‌عمل‌مواظب‌فتوای‌دروغین‌‌خودباشید

images

امروزه مصیبتی بزرگ در میان امت اسلام افتاده است ، هر کسی برای خود در باب دین صحبت مینماید ، عوام الناس و غیر متخصصین در علوم شرعی ، ورد زبانشان شده : « من از اقوال علماء هر کدام را که راجح باشد میگیرم »!!!
در حالی که تشخیص صحیح و غلط بودن اقوال علماء و راجح و مرجوح بودنشان ، شرطش ، عالم و متخصص بودن فرد ترجیح دهنده است ، نه اینکه برای هر کسی چنین چیزی جائز باشد.و اصلا چنین کاری برای عوام الناس و غیر علماء حرام است.
قال الإمام الشاطبي رحمه الله تعالی :
«  فَاجْتِهَادُ مَنِ اجْتَهَدَ مَنْهِيٌّ عَنْهُ إِذْ لَمْ يَسْتَكْمِلْ شُرُوطَ الِاجْتِهَادِ… وَلَمَّا كَانَ الْعَامِّيُّ حَرَامًا عَلَيْهِ النَّظَرُ فِي الْأَدِلَّةِ وَالِاسْتِنْبَاطِ ، كَانَ الْمُخَضْرَمُ الَّذِي بَقِيَ عَلَيْهِ كَثِيرٌ مِنَ الْجَهَالَاتِ مِثْلَهُ فِي تَحْرِيمِ الِاسْتِنْبَاطِ وَالنَّظَرِ الْمَعْمُولِ بِهِ ، فَإِذَا أَقْدَمَ عَلَى مُحَرَّمٍ عَلَيْهِ; كَانَ آثِمًا بِإِطْلَاقٍ  ».
( الإعتصام : ص 90 ).
ترجمه :امام شاطبی رحمه الله میفرماید  « اجتهاد کسی که شروط رسیدن به درجه ی اجتهاد را تکمیل ننموده ، ممنوع و ناجائز است…و وقتی که برای فرد عامی (= غیر عالم ) حرام است که در أدله ی شرعی نظر انداخته و برای خود استنباط أحکام نماید ، و فرد مخضرم ( = نیمه عالم ) که  کسی است که  بسیاری از جهالات و نا آگاهی ها به أمور شرع  در نزدش باقی مانده ( و عالم تمام نیست ) ، چنین شخصی  نیز همانند فرد عامی ، برایش حرام است که – از ادله ی شرعی –  استنباط أحکام نموده  و رأی و نظری که بدان عمل میشود دهد ، و اگر با این اقدامش  – ندانسته – مرتکب حرامی گردید ، مطلقاً و أکیداً گناهکار خواهد بود ».
و قال الذهبی رحمه الله : «  -قال ابن حزم – :أَنَا أَتبع الحَقَّ، وَأَجتهد، وَلاَ أَتَقَيَّدُ بِمَذْهَب.
قُلْتُ:نَعم، مَنْ بَلَغَ رُتْبَة الاجْتِهَاد، وَشَهِد لَهُ بِذَلِكَ عِدَّة مِنَ الأَئِمَّةِ، لَمْ يَسُغْ لَهُ أَنْ يُقَلِّدَ، كَمَا أَنَّ الفَقِيْه المُبتدئ وَالعَامِي الَّذِي يَحفظ القُرْآن أَوْ كَثِيْراً مِنْهُ لاَ يَسوَغُ لَهُ الاجْتِهَاد أَبَداً، فَكَيْفَ يَجْتَهِدُ، وَمَا الَّذِي يَقُوْلُ؟وَعلاَم يَبنِي؟وَكَيْفَ يَطيرُ وَلَمَّا يُرَيِّش؟ ».
( سیر أعلام النبلاء : 18 / 102 ).
ترجمه :  امام ذهبی رحمه الله میفرماید « ابن حزم گفته است : من تابع حق هستم و خودم اجتهاد میکنم و مقید به مذهب خاصی نیستم .
من – ذهبی – میگویم : بله ، برای کسی که به رتبه ی اجتهاد رسیده باشد و تعدادی از ائمه ی دین شهادت به مجتهد بودن او داده باشند ، چنین کاری روا است و اصلا جائز نیست چنین شخصی تقلید کند ، همانطور که برای فقیهی مبتدی و فرد عامی ای که تمام قرآن ، یا بسیاری از آن را حفظ  نموده ، اصلاً و ابداً جائز نیست اجتهاد نماید (= باید تقلید نماید )  ،  زیرا چنین شخصی چگونه اجتهاد نماید- در حالیکه مجتهد نیست – ؟ بر چه اساسی فتاوایش را بنا نماید ؟ و چگونه پرواز کند در حالیکه هنوز  پَر در نیاورده است ؟ ».
فحسبنا الله و نعم الوکیل!! ما چقدر در حرام غرق هستیم و نمی دانیم!!! امروزه کسانی که مقداری از قرآن آگاه  هستند یا آن را حفظ دارند ، و بعضی مسائل شرعی را میدانند ، شافعی و أحمد و مالک و بوحنیفة ( رحمهم الله ) را در کثرت فتوا و تکلم در باب دین ، پشت سر نهاده اند و در مسند  ترجیح  ادله و فتوا و… قرار گرفته اند!! در حالی که هنوز از مرتبه ی عوام الناس ، خارج نشده ، و با این کارشان ، غرق در حرام و معصیت اند!!

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *