عرفان و حکمت (دفتر اول)
کتاب عرفان و حکمت(دفتر اول) بر آن است تا گرایش عرفانی و اعتقاد راسخ خواجه نصیرالدین طوسی، اندیشمند بلندمرتبه اسلامی، به توحید قرآنی (وحدت شخصیۀ وجود) را با شواهد قطعی به اثبات رساند.
توجه و اقبال دانشمندان و چهره های درخشان علمی به «عرفان اسلامی»، گواهی روشن بر اصالت جریان عرفانی است. کتاب عرفان و حکمت، دفتر اول، بر آن است تا گرایش عرفانی و اعتقاد راسخ خواجه نصیرالدین طوسی، اندیشمند بلندمرتبه اسلامی، به توحید قرآنی (وحدت شخصیۀ وجود) را با شواهد قطعی به اثبات رساند.
نگارنده(حجت الاسلام و المسلمین استاد وکیلی) در بخش دیگر، شاخصه های عرفان حقیقی و مکتب عرفانی نجف را به خوبی بیان کرده، که محک مناسبی برای نقد عرفانهای کاذب و تصوف باطل است.
فهرست این کتاب 78 صفحه ای عبارتند از:
- مقدمه
- قسمت اول: خواجه نصیرالدین طوسی
- مروری بر زندگانی خواجه نصیرالدین طوسی
- اساتید
- شاگردان
- آثار
- خواجه نصیرالدین طوسی و عرفان
- مقدمه
- اوصاف الاشراف
- متن اوصاف الاشراف
- باب پنجم در ذکر حالهایی که اهل وصول را سانح شود
- فصل چهارم (در توحید)
- فصل پنجم (در اتحاد)
- فصل ششم( در وحدت)
- باب ششم در فنا
- چند نکته
- نکته اول: تاریخ کتابت اوصاف الاشراف
- نکته دوم: آیا خواجه به آنچه نگاشته معتقد بوده است؟
- نکته سوم:اعتقاد خواجه به وحدت وجود
- نکته چهارم: اعتقاد خواجه به بایزید و حلاج
- نامۀهای خواجه به صدر الدین قونوی
- نامه اول
- نامه دوم
- نکات این نامه ها
- آغاز و انجام
- فرمایش علامه حسن زاده آملی در شرح خطبه
- ارتباط خواجه و عطار نیشابوری
- کشف المراد
- مروری بر زندگانی خواجه نصیرالدین طوسی
- قسمت دوم: عرفان مثبت و شاخصه های مکتب عرفانی نجف(عرفان مثبت و عرفان منفی)
- مقدمه اول: ضرورت بحث
- مقدمه دوم: معانی عرفان
- مقدمه سوم: معنای عرفان مثبت
- مقدمه چهارم: تفاوت عرفان و تصوف
- عوامل انحراف در عرفان
- بیست شاخصه عرفان منفی
- الف) در ناحیه علم
- ب)در ناحیه عمل
- نکته ای در باب منابع عرفان مثبت:
- غفلت حوزههای علمیه از اهمیت عرفان
- راه حل چیست؟
- شاخصه های مکتب عرفانی نجف اشرف
- هدف سلوک: لقاء الله و فناء ذاتی
- شاهراه معرفة الله: معرفت نفس
- راهکارهای حرکت به سوی لقاء الله
- الف: لزوم ولایت اهل بیت علیهم السلام
- ج: عشق و محبت
- د: ضرورت استاد
- هـ: همراهی مراقبه و فکر و ذکر
- و: رفق و مدارا
- آثار و لوازم مکتب نجف
- الف: دفاع از حکمت متعالیه و عرفان محیی الدینی
- ب ـ علم و فقاهت
- ج. حضور در عرصه اجتماع
- د: نداشتن سلسله و آداب خاص
- نتیجه گیری
(بزودی)