header-img
آغاز فعالیت «مدرسه مجازی علامه طهرانی»

آغاز فعالیت «مدرسه مجازی علامه طهرانی»

نظر به اهمیت ترویج معارف ناب اسلام و شخصیت کم نظیر مرحوم علامه طهرانی در نشر علوم و معارف اصیل و ناب قرآن کریم، روایات ائمه اطهار علیهم السلام و عرفان و حکمت زلال اسلامی، مدرسه صبح توحید، مقارن به نهم صفر الخیر ۱۴۴۲ اقدام به آغاز اولین دوره از «مدرسه علامه طهرانی» نمود.

بسم الله الرحمن الرحیم

 

علامه طهرانی کیست؟

 در ذهن بسیاری از عموم مردم و حتی خواص، «عرفان و سیر و سلوک» مساوی است با: ریاضت‌های عجیب و غریب، عمل به آداب و مناسک غیرمتعارف، برخورداری از زندگی و زیّ درویشی، عدم پایبندی به ظواهر عرفی و شرعی، بی‌خبری از عالم و آدم، حمله‌های مداوم به پای چوبین استدلالیان، بی‌بهره‌بودن از مهارت‌ها و تخصص‌های علمی، فرار از اجتماع و فعالیت‌های اجتماعی، مخالفت با امر سیاست و حکومت‌داری و بسیاری از مطالب نامطلوب دیگری که در یک مطلب خلاصه می‌شوند: دور بودن از زندگی و واقعیت‌های آن! اما آیا به‌راستی می‌توان همۀ آن‌چه که عرفان و معنویت خوانده می‌شود را با یک چوب راند؟ آیا در میان این شلوغ‌بازارِ مملو از غل و غش و دغل، هیچ بساط قابل‌اعتمادی پیدا نمی‌شود؟ آیا نمی‌توان عرفان اصیل و نابی را یافت که کام تشنۀ بشریت امروز را سیراب کرده و او را از سرگردانی در بیابان آخرالزمان نجات بخشد؟

به‌شهادت بسیاری از بزرگان مورد اعتماد و بر اساس مشاهدات و تجربیات مکرر، حضرت علامه آیت الله حاج سید محمد حسین حسینی طهرانی رضوان الله علیه یکی از معدود عالمان و عارفانی هستند که توانسته‌اند سیر و سلوک را با تکیه بر آموزه‌های اسلام ناب، از «زاویه‌ها و سجاده‌ها» به «خانه‌ها و خیابان‌ها» نیز سرایت داده و علی‌رغم همۀ تهمت‌ها و شبهات، کارآمدی عرفان ناب شیعی در تمامی عرصه‌های زندگی امروز را اثبات کنند.

 

علامه طهرانی در کلام بزرگان:

 * مقام معظم رهبری دامت برکاته در وصف این فقیه جامع و این عارف والا مقام می‌فرمایند:

ایشان از جمله فرزانگان معدودى بودند که مراتب برجسته علمى را با درجات والاى معنویّت و سلوک توأما دارا بودند، و در کنار فقاهت فنّى و اجتهادى، به فقه الله الأکبر نیز که از مقوله شهود و محصول تجربه حسّى و مجاهدت معنوى است نیز نائل گشته بودند... هنیئًا لَهُ ما أعدَّهُ اللهُ لإولیآء اللهِ و عبادِه الصّالحین. و سلام علیکم و رحمة الله.

 * مرحوم آیة الله بهجت رضوان الله تعالی علیه نیز در وصف آثار مرحوم علامه طهرانی فرموده‌اند:

هرکس می‌خواد در مسیر خداوند متعال حرکت کرده و به سیر و سلوک بپردازد، تألیفات [علامه] طهرانی برای مقصود او کافی است.

 * و همچنین از علامه جعفری نقل شده است:

ما نمی‌دانیم چه سری در این نوشته‌های علامه طهرانی نهفته است که وقتی انسان این کتاب‌ها را می‌خواند بر جان و دلش می‌نشیند، در حالی که ما خود این مطالب را خواند و در تألیفات آورده‌ایم ولی آن اثر را در خواننده ندارد.

 * و علامه حسن زاده نیز فرموده اند:

ایشان[علامه طهرانی] کبریت احمر است و در هر صدسالی یکی مثل ایشان پیدا می‌شود.

***

مدرسه مجازی «علامه طهرانی» چیست؟

نظر به اهمیت ترویج معارف ناب اسلام و شخصیت کم نظیر مرحوم علامه طهرانی در نشر علوم و معارف اصیل و ناب قرآن کریم، روایات ائمه اطهار علیهم السلام و عرفان و حکمت زلال اسلامی، مدرسه صبح توحید، مقارن به نهم صفر الخیر ۱۴۴۲ اقدام به آغاز اولین دوره از «مدرسه مجازی علامه طهرانی» نمود.

مدرسه شناخت علامه طهرانی

دورۀ اول مدرسه مرحوم علامه طهرانی متشکل از چهار درسگفتار است:

۱ـ روح مجرد:

این کتاب، یادنامه عارف کبیر، مرحوم حاج سیّد هاشم حداد رضوان الله تعالی علیه بوده که به قلم نورانی مرحوم علامه طهرانی نگاشته شده است. در این کتاب برای اولین بار به صورت جامع، سیر و احولات انسان کامل تشریح شده است. استاد حجة الاسلام و المسلمین وکیلی از مدرسین برجسته خارج فقه و اصول و حکمت، به شرح و تبیین معارف عرشی این کتاب خواهند پرداخت

 

شرایط شرکت:

  • آزاد برای همه
  • برای بهره کافی، گذراندن لااقل یک دور فلسفه اسلامی در حد کتاب بدایة الحکمه یا مشابه آن یا شرکت در درس عقاید یا سبک زندگی توحیدی مدرسه تابستانه صبح توحید و احراز نمره بالای ۱۶

 

۲ـ نظام اندیشه علامه طهرانی:

در این درسگفتار، محقق و پژوهشگر برجسته عرصه عرفان و دین، استاد حجة الاسلام و المسلمین واسطی که خود توفیق تلمذ و شاگردی مرحوم علامه طهرانی را داشته‌اند، به تبیین رئوس نظام اندیشه مرحوم علامه آیة الله حسینی طهرانی و نحوه گسترش توحید در ابعاد مختلف زندگی انسان معاصر خواهد پرداخت.

 

۳ـ نور ملکوت قرآن ۱:

کتاب شریف نور ملکوت قرآن، در چهار جلد، یک دوره کامل و مبسوط قرآن شناسی را ارائه می‌دهد و در ضمن خود حاوی مباحث مهمی در شاخه های مختلف اسلام شناسی از قبیل: عرفان، تفسیر، حکمت و فلسفه احکام می‌باشد.

استاد حجة الاسلام و المسلمین نخاولی از قرآن پژوهان و متخصصان برجسته تفسیر کلام الله مجید، در این درسگفتار به شرح و بررسی جلد اول از این مجموعه نورانی خواهند پرداخت.

شرایط شرکت:

  • آزاد برای همه
  • اما برای بهره کافی، شرکت در درس عقاید یا سبک زندگی توحیدی مدرسه تابستانه و احراز نمره بالای ۱۴ یا گذراندن دوره های مشابه اعتقادی و معرفتی

 

۴ـ عقاید عرفانی ۱:

این درسگفتار، در صدد تبیین یک دوره جامع از عقاید و معارف اسلامی، با تکیه بر اندیشه های عارف و حکیم متأله، مرحوم علامه آیة الله حسینی طهرانی خواهد بود.

استاد حجة الاسلام و المسلمین تولائی در درسگفتار عقائد عرفانی ۱، به مبحث مهم و کلیدی توحید پرداخته و این اصل که مهمترین اصول دین می‌باشد را در پرتو معارف عرفان ناب اسلامی و اندیشه‌های والای علامه طهرانی تبیین خواهند کرد.

 

شرایط شرکت :

  • آزاد
  • اما به جهت بهره کافی، شرکت در درس عقاید یا سبک زندگی توحیدی مدرسه تابستانه و احراز نمره بالای ۱۴ یا گذراندن دوره های مشابه اعتقادی و معرفتی)

 

هزینۀ ثبت نام:

  • رایگان ( پس از 4 جلسه آزمون گرفته خواهد شد و در صورت عدم قبولی، موجب حذف می گردد)

 

مهلت ثبت نام:

  • تا اربعین 1442 هجری قمری ( 17 مهر 1399)

 

محل برگزاری:

  • در فضای نرم افزار بومی اسکای روم (در قالب بارگزاری صوت درسگفتارها + برخی کلاس های پرسش و پاسخ آنلاین)

***

راهنما (برای موارد ضروری): 09055386709

توضیحات بیشتر در کانال تلگرامی و ایتا مدرسه صبح توحید:

عضویت در یکی از دو این کانال برای اطلاع رسانی الزامی است

t.me/sobhetowhid

eitaa.com/sobhetowhid

 

 

% مهلت ثبت نام به اتمام رسیده است %