header-img
7جلدی معارف کاربردی

7جلدی معارف کاربردی

رهبر معظم انقلاب: بنده این کتاب‌ها را همان دو سال پیش که به دستم رسید، مجلداتی از آن‌ها را خواندم. خیلی خوب بود؛ نکته‌ی عمده این بود که همان مباحثِ درست و صحیح و طرح شده در متون عمیق دینی را با زبان قابل فهم برای جوان و اثرگذار بر روی جوانان بیان کردید

من که هستم؟ فرق روح و جسم من چیست؟ آیا جهان‌های موازی در این جهان مادی هم وجود دارد؟ آیا خداوند نامحدود است؟ آیا خداوند عادل است؟ دین اصلاً چیست؟ چرا حقوق زن و مرد در اسلام مساوی نیست؟ چرا دو گروه شیعه و سنی وجود دارد؟ آیا انسان پس از مرگ زنده است؟ و...

این‌ها سؤال‌های بنیادی در ناخودآگاهِ یک نوجوان و جوان است. در پسِ ذهن او پُر است ازاین‌گونه سؤالات که در روزمرگی‌ها و درگیری با مسائل پیش افتاده، گم شده است. اما چرا باید به این سؤالات کلی و اساسی جواب داد؟ چه استفاده‌ای برای او و جامعه دارد؟

 

ریشه را درست کن، میوه‌ها شیرین می‌شوند

مباحث اعتقادی در تربیت تأثیر بسیار زیادی دارد به‌طوری‌که گاهی با اصلاح دید یک شخص به مسئله «توحید» یا «حیات حقیقتی اخروی» صدها معضل تربیتی، خودبه‌خود حل می‌شود. چراکه مسائل اخلاقی و آسیب‌های اجتماعی شاخه‌های یک درخت و ناشی از یک نوع نگاه به خود، خدا، دنیا و... است.

 

برترین آرزو

برای اولین بار، تألیف هفت جلد کتاب معارف کاربردی به قلم حجت الاسلام والمسلمین محمد حسن وکیلی برای نوجوانان و جوانان با ویژگی شاخص زبان «روان» و «استحکام محتوایی» که نگاهی نو را به مخاطب نسبت به خود، خدا و دین ارائه می‌کند، این مجموعه با عنوان «برترین آرزو» با مدل نگارش نوجوانانه و محتوای مباحث اعتقادی به همراه تصویرسازی بر اساس آثار، آراء و مبانی فکری علامه طباطبایی(ره) گردآوری شده است.

آغاز گره گشایی فکری و سیر و سلوک جوانی  در هفت جلد

اولین جلد کتاب با موضوع «معرفت‌شناسی» با سرفصل‌های «راههای شناخت واقعیت»، «مبانی تفکر»، «سواد رسانه ای» و « مغالطات منطقی» است.

 

جلد دوم از این گنجینه معارف، کتاب «انسان‌شناسی» است که شامل سرفصل‌های مختلف در راستای خودشناسی با موضوعات «من کیستم؟»، «نسبت من و تن»، « کمال انسان» و « مراتب عالم هستی» ازجمله موضوعات ارائه شده است.

 

جلد سوم از این مجموعه کتاب با موضوع «خداشناسی» شامل مباحثی از جمله: برهان نظم، برهان وجوب و امکان، برهان فطرت، برسی فرضیه تکامل، بحث از علت هستی بخش، صفات خداوند متعال، مباحث مربوط به توحید و در پایان پاسخ به شبهاتی در حیطه خداشناسی از جمله بحث عدل الهی است.

 

جلد چهارم با موضوع «راهنما شناسی» به تشریح مقام انسان کامل پرداخته است و در ادامه  ولایت ونبوت و امامت، علم امام  علیه السلام، عصمت امام   علیه السلام، ضرورت وجود حجت الهی، راههای ایمان به حجت الهی را شرح می دهد.

 

کتاب «اسلام‌شناسی»، جلد پنجم این مجموعه است که در خصوص اثبات اعجاز قرآن و تعریف دین طرح مسئله کرده است و آشنایی با پیامبر اسلام صلی الله علیه واله وسلم، تعریف دین، پاسخ به برخی شبهات پیرامون دین مبین اسلام از جمله اسلام و خشونت، اسلام و حقوق زنان از دیگر موضوعات این اثر می باشد.

 

جلد ششم با موضوع «شیعه شناسی»، به مباحث تاریخ شکل گیری شیعه و اهل سنت و انشعابات انها ، برسی حدیث غدیر و حدیث ثقلین، بحث مهدویت، همچنین مرجعیت و ولایت فقیه در عصر غیبت اشاره کرده است.

 

آخرین جلد این مجموعه با عنوان «معادشناسی»، مخاطب را با طرح موضوعاتی همانند حقیقت مرگ، عالم برزخ، قیامت، بهشت و جهنم و بحث شفاعت است، با خود همراه می‌کند.

 

قابل ذکر است ضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب در جریان دیداری اختصاصی که هشتم شهریورماه 1398 در مشهدمقدس با دست‌اندرکاران اردوهای آموزشی، معرفتی و تفریحی«هفت روز در بهشت» و حجت‌الاسلام و المسلمین حاج شیخ محمدحسن وکیلی نویسنده کتب معارف کاربردی «برترین آرزو» در تالار آینه حرم مطهر رضوی برگزار شد، درباره این کتب فرمودند: 

 

بنده این کتاب‌ها را همان دو سال پیش که به دستم رسید، مجلداتی از آن‌ها را خواندم. خیلی خوب بود؛ نکته‌ی عمده این بود که همان مباحثِ درست و صحیح و طرح شده در متون عمیق دینی را با زبان قابل فهم برای جوان و اثرگذار بر روی جوانان بیان کردید (بنده کتابی را که به این زیبایی و روانی معارف را برای جوانان بازگو کند، ندیده‌ام: به نقل از تولیت معزز آستان‌قدس‌رضوی)

 

همچنین راجع به اردوهای آموزشی، معرفتی و تفریحی «هفت روز در بهشت» به عنوان بستر تدریس این کتب بیان کردند:

دایره تاثیر را توسعه دهید؛ به عدد چهار هزار نفر قانع نشوید؛ کار را به چهل هزار یا بیشتر و حتی به چهارصد هزار نفر برسانید. خدا قطعاً با شماست. همین اساتید خوب(اشاره‌ای فرمودند به اساتید حاضر در جلسه از جمله حجت‌الاسلام و المسلمین شیخ محمدحسن وکیلی و...) و دارای نبوغ که الان با شما هستند، نشان از نصرت الهی است. از خدا بخواهید تفضّلات خودش را بیش از پیش نصیب شما کند. بنده هم دعاگو هستم.